Klachten en indicaties

Fysiotherapeut Dennis van Gent is breed onderlegd. Net als vele therapeuten is Dennis deskundige in bewegen. Geneeswijze d.m.v. advisering, oefeningen, massage, manuele therapie, taping en natuurlijke middelen. Daarnaast heeft Dennis van Gent een aantal onderwerpen aan klachten/ziektebeelden waar hij veel affiniteit mee heeft:

• Rugklachten (hernia, spit, stijfheid, bewegingsbeperking of pijn tijdens bewegen, uitstraling in been etc.)
  • Kans (RSI)
  • Koudehanden/uitstraling (uitstraling en pijn in arm of handen tijdens nachtrust, koude handen overdag, pijn in arm etc.)
  • Stress gerelateerde klachten (spanningshoofdpijn, bandgevoel hoofd, stijve nek, stijve schouder regio etc.)
  • Spierklachten (tenniselleboog/arm, pijn in kuit etc.)
  • Gewrichtsklachten (overbelasting, frozen shoulder, slijmbeursontsteking)
  • Blessures/revalidatie ( na een operatie, jumpers knee, verzwikte enkel, knie banden, meniscus, kruisband, tenniselleboog, slijmbeurs etc.)
  • Hoofd- nekpijn ( cluster hoofdpijn, spanningshoofdpijn, migraine)
  • Bekkeninstabiliteit ( voor en na de zwangerschap, pijn in schaamstreek, pijn in bilstreek, pijn tijdens lopen, uitstraling in been etc.)
  • Artrose/reumatische klachten
  • Duizeligheid ( draaien van het hoofd, stress, braken, evenwicht problematiek etc.)
  • Complexe problematiek in de praktijk of aan huis

Schouder- en nekklachten

Dit is een veelomvattend begrip. Veelal zijn dit klachten gerelateerd aan een slechte werkhouding, verkeerde houding in het algemeen of spanning/stress die zich uit in stijve en pijnlijke spieren. Dit kan gepaard gaan met hoofdpijn, bewegingsbeperking in nek (draaien hoofd), constante zeurende pijn en/of uitstraling naar schouderblad of arm. De klachten kunnen ook specifieker zijn. Bijvoorbeeld wanneer iemand na een val een pijnlijke schouder heeft of door verouderingsprocessen in het lichaam (artrose) een beperkte schouderfunctie heeft.
Soms is meer onderzoek nodig, bij fysiotherapie van Gent wordt de tijd genomen om uw klachten goed in kaart te brengen. Er kan bijvoorbeeld disfunctie van het schouderblad aanwezig zijn waardoor de klachten steeds weer terugkomen. Het kan zelfs zo zijn dat de disfunctie van het schouderblad mede wordt veroorzaakt door een bekkenscheefstand.
Daarom is het belangrijk om meerdere locaties van het lichaam mee te nemen in het fysiotherapeutisch onderzoek. Zo wordt er op een holistische manier gekeken naar het individu, dat wat we zeker doen wanneer iemand al geruime tijd klachten heeft.

Ergonomie

Dennis heeft veel kennis en inzicht in huis om u te adviseren en instrueren bij klachten die worden veroorzaakt door ergonomische tekortkomingen.
Deze kennis is vergaard uit eigen ervaring en door zijn functie als ergocoach bij het UMCG.
Veelal hebben mensen een verkeerde houding als zij achter de computer zitten te werken zonder dat zij zich daar van bewust zijn. Vaak is er niet goed uitgelegd hoe een werkplek ergonomisch verantwoord ingericht kan worden. Meestal zijn kleine aanpassingen voldoende om klachten te verhelpen of te voorkomen. Soms zijn er al aanpassingen aanwezig maar heeft men geen goede instructie gehad om deze op de juiste manier te gebruiken.
Ook wanneer u veel tilt en al wat vage rugklachten heeft is het verstandig om eens goed te kijken of u de juiste tiltechnieken toepast. De meeste mensen komen met deze klachten pas naar de fysiotherapeut wanneer het kwaad al is geschied (hernia rug/nek, tenniselleboog, hoofdpijn etc.).
Langdurige vage klachten kunnen leiden tot een hoog ziekteverzuim of zelfs tot een situatie waarbij u in een langdurig revalidatieproces belandt.
Dit is jammer en de hoop is daarom dat mensen vroegtijdig hulp inschakelen om dit te voorkomen.